Kuidas hoida ennast ja kaaslasi rannas?

0

„Mõned asjad on loogilised: kui liigud avalikus kohas inimeste seas, siis hoia oma asju. Kui olete mitmekesi rannas, ärge minge kõik koos vette, vaid jätke keegi asju valvama,“ ütleb 10 aastat G4Si rannavalves töötanud Aleksander Suits. Mõned muud asjad on jällegi hea teadjate käest üle kuulda.

Laps ei ole väike täiskasvanu Aleksander paneb lapsevanematele südamele, et nad peaksid meeles, et laps on küll anatoomiliselt täiskasvanuga väga sarnane, kuid lapsel on teistsugune füsoloogia. „Sellest tulevalt tuleb rannas arvestada, et ta keha jahtub kergemini, tema hingamisteede ehitus on teistsugune, seega on ka lämbumisoht suurem,“ räägib Suits

Täispuhutavad mänguasjad:  Aleksander juhib tähelepanu, et tasuks mõelda sellele, mis vahe on sertifitseeritud päästerõngal ja mõnel nt Hiinast pärit tootel – täispuhutaval pallil, madratsil või pardil. Oma kogemusest rääkides ütleb ta, et ei usaldaks oma lapse tervist täispuhutud pallile. „Minu lapsel on palju täispuhutavaid palle ja parte, aga ühegi ventiil ei pea kaua vastu. Vees on madalam temperatuur ja õhk tõmbub kokku, päikese käes vastupidi ning see hakkab mõju avaldama,“ segitab Aleksander. „Lapsevanematele ütleksin: ärge mitte ainult hoidke lastel silma peal, vaid olge kogu aeg ise kõrval!“ rõhutab ta. „Näiteks Harku rannas olen ise käinud päästmas lapsi, kes on hätta sattunud kombinatsiooniga täispuhutav rõngas ja silma peal hoidmine. Õnneks lõppes kõik hästi.“

Alajahtumine: vetelpäästja soovitab kõikidel rannalistel õppida selgeks alajahtumise tunnused – eriti nendel, kes naudivad veemõnusid koos lastega. „Kui lapsel on huuled sinised, siis see on kindel märk alajahtumisest. Alajahtumise märk on kindlasti ka tahtele allumatud värinad,“ selgitab Aleksander. „Kui alajahtumist on märgatud, siis tuleb inimene kiiresti veest välja tuua, kuivatada, sest märjalt nahalt on soojuskadu oluliselt suurem kui kuivalt, ja soojendada.“

Kuumarabandus tekib sageli siis, kui vedeliku kogus kehas langeb ning ollakse kaua päikese käes. Esmaabiks tuleks minna varju, jahutada keha. Vajadusel tuleb pöörduda rannavalve poole, kes annab abi või kui inimese seisund muutub hullemaks, kutsub kiirabi.  Päikese käes peesitades ei pruugi ise kohe aru saadagi, et keha vajab rohkem vedelikku. Seepärast peaks rannas enda ligi kindlasti hoidma mineraalvee pudelit, kust regulaarselt rüübata. Kogused, kui palju vett peaks tarbima, on individuaalsed, sõltudes inimese kehaehitusest, soost ja päikese käes oldud ajast.

Päikesekreemid – päikesekaitsekreem kaitseb ikka ainult siis, kui see on õige faktoriga ning faktorile ei saa anda universalseid soovitusi, kuna see on individuaalne. Nõu saad näiteks siit: http://www.reisiliit.ee/et-paeike-liiga-ei-teeks.html

ja siit http://www.nahakliinik.ee/kuidas-valida-paikesekreemi/

Ande Etti

Loe ka: Nõuanded lapsevanemale: pisipõnniga rannas

Jaga

Kommenteeri