Minu pere lugu: turvalise kooli plaan?

0
maarika_haavistu_g4s

Maarika Haavistu, G4S Eesti teenuste arendusjuht ja 1. klassis käiva lapse vanem

Lasteaia lõpuaktus jääb mulle igaveseks meelde. Minus vaheldusid vastakad tunded, rõõmustasin ja kurvastasin üheaegselt. Tahtsin joosta ja haarata ta sülle ning põgeneda tagasi aega, mil ta tegi oma esimesi samme. Kuid teadsin, et seda ei juhtu, ega teinud midagi, vaid lihtsalt viibisin hetkes. Sest iga lõpp on alati millegi algus –  seistes lasteaia lõpuaktusel, on laps oma iseseisva elu lävepakul.

Samal ajal mõtlesin, et suvepuhkuse jooksul tuleb lapsel „suureks“ saada, et iseseisvalt kooli-trenni-huviringi-koju minna. Ja seda meie pisikese riigi suurimas linnas koos kõigi nende ohtudega! “Julged Hoolida?” keskkonnas on mitmeid turvaliselt kooli nõuandeid, mida ma kordama ei hakka, kuid jagan sinuga oma pere lugu, milliseid ettevalmistusi tegime ja kuidas meil läinud on. Saad minu kogemusest ehk midagi kõrva taha  panna ning oma pereski rakendada.

Esmalt koostasin last turvaliseks kooliks ettevalmistava kontrollnimekirja, milles jagasin päeva etappideks: kodust lahkumine või koju saabumine, teel kooli või koju, koolis ja kodus ning nendes valitsevate ohtude ennetamisele. Oma väikse nimekirja alusel oleme neid asju lapsega arutanud ja harjutanud.

Kooliteel

damircudic/Getty Images

1. Kodust lahkumine või koju saabumine
Esimese asjana tegime lapsele koduvõtmed ja põimisime nii, et vajadusel saab laps need kaela riputada või ranitsa külge kinnitada. Harjutasime kodust lahkumist ja koju saabumist, mida ja kuidas teha. Lapsed on erinevad, minu lapse puhul vajasid harjutamist näiteks koduukse võtmega sulgemine ja avamine ning turvasüsteemi kasutamine (valvesse panemine, valvest maha võtmine, hädaabi kutsumine jms).

Soovitus! Kui juhid kodu turvasüsteemi sõrmistiku abil, jälgi, et laps ulatuks koodi sisestama. Vajadusel saad sõrmistiku madalamale paigaldada lasta või uurida puldi kasutamise võimalusi. Soovi korral saad täiustada turvasüsteemi äpi kaudu juhitavaks. Äpi saad alla laadida nii enda kui lapse seadmesse. See annab võimaluse seadistada teavituse: kui laps koju jõuab, tuleb sulle meilile teavitus. Kui sul ei tule meilid telefonile, lülita mobiilioperaatori e-teeninduses sisse teenus „Mail to SMS“ ja saad meili sõnumina.

2. Teel kooli või koju
Märkisime koos lapsega kaardile teekonna, sh ülekäigukohad ja foorid. Kordasime üle turvalise liiklemise põhitõed (teed ületan ülekäigukohas, ei jookse üle tee, väldin pimedaid nurki ja otseteid, võõrastega kaasa ei lähe, kannan helkurit jms) ja arutasime ohtude tagajärgi ehk mis juhtub siis, kui… ning vaatasime koos turvalise liiklemise õppefilme. Salvestasin lapse telefoni kiirvalikutesse lähedaste numbrid, laps õppis pähe ema ja isa numbri.

Soovitus! Lisa lapse telefoni lähedaste numbrid nii, et nendele saaks helistada klahvilukku maha võtmata. Juhul, kui laps telefoni ära kaotab, saab leidja ühendust võtta.

3.  Koolis

Teadagi, et kool on õppimise koht, kus ollakse hoolas ja käitutakse kenasti. Kuid ärme unusta, et see on ka koolikaaslastega suhtlemise keskkond. Mõned minu sõprussuhted pärinevad just algklasside päevilt. Ja olgem ausad, tõelist lapsepõlvesõprust tuleb hoida – kui selle kaotad, on aastaid hiljem seda pea võimatu tagasi võita.

Tean seda omast käest ja kahetsen, et lasin tollal sõprusel käest libiseda. Minu soovitused lapsele on, et ta oleks kaaslase suhtes sõbralik, salliv, abivalmis ja toetav, aga teeks ka vahet õigel ja valel ning kui keegi käitub valesti, ütleks selle talle oma seisukohta põhjendades julgelt välja, vajadusel pöörduks õpetaja poole. Nüüd, mil kooli algusest on möödunud kuu aega, on lapsel tekkinud ka esimesed sõbrad. Kuid ma ei osanud ette näha seda, eti üks päev tuleb laps koolist koju ja küsib minult, kes on kasuvanem ja kasulaps.

Soovitus! Seleta lapsele, et peale klassikalise ema-isa-laps perekonna mudeli on kooseluks ka teisi võimalusi.

4. Kodus
Kuigi lapsed on titeeast välja kasvanud, tasub kodu ikka aeg-ajalt „ohutuse inspektori“ pilguga üle vaadata ja kodus turvalise viibimise põhitõed (uksed-aknad kinni, kodukeemiast-ravimitest hoian eemale, köögis olen ettevaatlik jms) üle korrata. Mängisime läbi näiteks tulekahju korral tegutsemise ja hädaabi numbrile 112 helistamise. Samuti harjutasime, kuidas näiteks väikest haava puhastada ja haavaside või plaaster panna. Esmaabikomplekti hoian lapsele kättesaadavas kohas.

Soovitus! Vaata üle kodune esmaabikomplekt, vajadusel täienda seda. Kasulikke ohutusalaseid nõuandeid ja materjale leiad Päästeameti kodulehelt.

5. Lapsevanema abi
Lapsevanemas avaldub kooli minekuga talent hakkama saada multitasking-võimete kohaselt üha uute lisanduvate ülesannetega, eeskätt logistika ja ajakava väljatöötamine ning selle elluviimine, info töötlemine, arvukate dokumentide koostamine ja kuhu-vaja saatmine, õppetöös aktiivne osalemine, õppeainete valdamine, koolitööde kontrollimine, lapse motiveerimine. Pole hullu, küll saate hakkama! Kui septembris tänavapilti vaadata, siis tunned esimese klassi jütsi ikka ära: ekslev pilk silmis, kott suurem kui ta ise, astub aeglaselt kooli poole. Kuid ka lapsevanema jaoks on kooli algus väikest viisi kaos ja siin on koolil suur roll, kuidas aidata tal selles virvarris orienteeruda ja toime tulla. Siinkohal edastan lapse klassijuhatajale kiidusõnad.

Kooli ja õpetaja poolt infokeskkonnana kasutatakse ikka eKooli, mis on ülimugav, eriti nutiseadme versioon mKool. Kuid vahepeal läheb lapsevanemal abi tarvis hoopis teisel tasandil. Minul läks abi vaja lapse leidmisel. Selleks saab kasutada mõnda nn tracking äppi, mille peamised funktsioonid on reaalajas jälgimine, reeglite seadistamine ja lapse ajakavaga kohandamine. Nimelt teatas laps teisel koolinädalal, et hakkab iseseisvalt koolis käima ega vaja enam käe kõrval viimist-toomist. Ühest küljest, mis mul saab olla selle vastu, et laps iseseisvamaks saab, kuid teisest küljest on mul lapse pärast mure. Niisiis lahkume kodust hommikul koos, mina nooremaga lasteaia suunas ja koolilaps kooli suunas, kuid meil on kokkulepe, et laps helistab mulle, kui ta kooli jõuab.

Ühel päeval jõudes töökohta, pole lapselt ikka oodatud kõnet (möödunud oli 50 minutit, kodust kooli jalutades läheb 20 min). Nii saigi telefon positsioneeritud ja saadud südamerahu, et laps on turvaliselt koolis.

koolilaps_mobiil

Soovitus! Kui oled väga muretsev vanem, siis on sul võimalus seadistada äpis, mis ajal ja mis asukohas peaks su laps viibima, ning kui ta seal õigeks ajaks ei ole või lahkub enne õiget aega, tuleb sulle teavitus. Soovitan Eestis tehtud Android telefonile mõeldud EMT Find äppi. Arvesta, et kui sul IOS seade ja lapsel Android, siis kõik äpid ei pruugi sobida kasutamiseks mõlemas seadmes. Näiteks Sygic poolt loodud Family Locator sobib kasutamiseks nii IOS kui ka Android seadmes. Enne tasulise äpi allalaadimist tutvu põhjalikult kirjeldusega.

Kooliga kohanemine on minu perel läinud suurepäraselt. Mind ei vedanud tunne alt! Kuigi meie pere argipäevas on kooli algus toonud kaasa mitmed muudatused, kujunes suurimaks väljakutseks lapse õppimise-huviringide-vaba aja vahel tasakaalu leidmine. Isegi kui lapsel on huviringide soove palju, peab tal olema aega ka n-ö mõttel puhata lasta. Samuti tajun nüüd üha selgemini enda kui lapsevanema rolli (loe: vastutust) lapse isiksuse arendamisel ja tema enesehinnangu kujundamisel.

Igal juhul olen väärt kogemuse võrra rikkam. Ja väidan, et ei ole võimalik kõike ette näha ja asjad ikka juhtuvad, kuid igale murele leidub lahendus. Usu oma lapse võimekusse ja loovusesse lahendusi leida! Anna lapsele ja endale aega harjuda uue olukorraga, ole tähelepanelik ja kuula oma last, sest sina tunned ja mõistad teda kõige paremini. Kuula ka oma sisetunnet ja südant. Ohu korral analüüsi olukorda ja tegutse koheselt.

Muretut kooliaega!

Jaga

Kommenteeri