Tujud ja meeleolud on nakkavad

0
irene

Irene Metsis G4S Eesti personalidirektor

Kohe, kohe on saabumas Eestimaa aasta üks keerulisemaid perioode – sügisene pimedus, lühikesed päevad ja vähe päikest. Kuidas ületada endas need rasked hetked, mis tekitavad nukrust, masendust ja panevaid meid olema kuidagi pahurad? Väga palju on kirjutatud raamatuid ja artikleid sellest, kuidas vabaneda stressist ja millised on need põhilised nipid sellega hakkama saamisel. Kas me neid kõiki järgime, see sõltub igast inimesest endast. Vanasõnagi ütleb: „Igaüks on oma õnne sepp.“

1. Suur jõud on mõttejõul
See ei ole ainult lausejupp, mida paljud koolitajad soovitavad, vaid sellel on päriselt suur jõud. Väidetavalt elavad positiivselt meelestatud inimesed kauem ja naudivad oma elu rohkem.

Positiivsus on nakkav ja suhtudes asjadesse läbi positiivse vaatenurga ei tundugi kõik elus pakutav nii hirmus ja halb.Veetes rohkem aega positiivsete inimeste seltsis muutume me ise ka positiivsemaks ja seeläbi vähendame võimalust langeda stressi.

Proovige järele! Tõustes hommikul halva tujuga, on võimalik päris kiirelt häälestada end positiivsele lainele. Elus on väiksed pisiasjad, mis tuju heaks ja meele rõõmsaks teevad.

toostress_fdp_marin

Image courtesy of marin at FreeDigitalPhotos.net

Suheldes kolleegidega, olles ise positiivne, muutuvad ka inimesed teie ümber selliseks. Siin ei ole mitte midagi uut, kuid ometi ei kasuta me seda nippi teadlikult väga tihti, ometi võiks. Tujud, emotsioonid, suhtumisest tingitud meeleolud on nakkavad. Nii nagu me ise end väljendame, selliselt reageerivad ka inimesed meie ümber. See on lihtne tõde inimestega suhtlemisel. Käitu teistega nii, nagu sa soovid, et sinuga käitutaks. Saades tagasi teistelt inimestelt positiivseid emotsioone, väheneb võimalus sattuda stressi ja negatiivset liialt endasse haarata.

2. Ära muretse asjade pärast, mida sina muuta ei saa
Nii lihtne see ongi, kuid mis toimub igapäevaelus tegelikult? Me muretseme pidevalt asjade pärast, mille muutmine ei ole meie võimuses. Tihedamini võiks endale esitada küsimuse, kas mina saan seda olukorda muuta? Või mida mina saan muuta? Tasub meeles pidada alati seda, et me ei saa muuta teisi inimesi, kuid saame muuta iseennast ja enda hoiakuid. Kui muudame endid, siis muutuvad ka teised meie ümber.

Murelik

Image courtesy of jesadaphorn at FreeDigitalPhotos.net

3. Tahan või pean?
Pean, pean, pean… Meil on miljon asja, mida kõike me oma peas oleme endale sõnastanud, et peame tegema. Proovi sõnastada need samad asjad õige lihtsalt ümber vormis „ma tahan“. Mõned lihtsad näited: ma pean nõud ära pesema või ma tahan, et köök oleks ilus ja puhas; ma pean minema trenni või ma tahan head enesetunnet ja hea välja näha. Proovi järele! Kirjuta üles kõik tegevused, mida „pead“ tegema ja proovi need sõnastada ümber „tahan“ viisil. Nii mõnedki tegevused saavad teistsuguse mõtte ja muutuvad tänu sellele oluliselt toredamaks, ka nende elluviimine muutub palju lihtsamaks.

4. Pea endast lugu ja oska end väärtustada
Ei ole olulisemat inimest meie enda jaoks kui meie ise. See, kuidas me ise endast mõtleme ja endasse suhtume, on väga tähtis. Kui endast pidevalt kehvasti mõelda, siis muutub enesehinnang madalaks ning pikapeale hakkab see mõjutama meie käitumist ja ka teiste suhtumist meisse. Igaüks meist on väärtuslik ja igal inimesel on oma tugevad küljed ja arengukohad. Oluline on neid endale teadvustada. See aitab hoida paremaid suhteid ning lihtsamini hakkama saada ka keerulistes situatsioonides.

On väga palju soovitusi ja näpunäiteid, kuidas stressiga toime tulla. Peamine hakkab ikka sinu enda mõtteviisist ja suhtumisest maailma. Selge on see, et vahel on keerulisemaid olukordi ja raskemaid eluperioode, kuid enda mõtteviis aitab jagu saada ka kõige keerulisematest situatsioonidest. Tuleb olla vaid avatud võimalustele, mis su ellu tulevad, ja võtta vastu kõik need elu õppetunnid.

Jaga

Kommenteeri